Colegiul Național Emil Racoviță la ceas aniversar: 25 de ani de activitate educațională sub egida onorantă de colegiu

Vreme de un lung șir de ani, Colegiul Național „Emil Racoviță” își deschide porțile la mijlocul lui brumar, vestibulul iernii în care gândurile și ideile se decantează lent, pentru a savura roadele activității zecilor de promoții de absolvenți. Într-un cadru festiv, elevii și profesorii instituției clujene, alături de iluștri invitați, au celebrat personalitatea patronului spiritual al școlii, Emil Racoviță (15.XI.1868 – 19.XI.1947)explorator al necunoscutului, pionier al științei, președinte al Academiei Române, rector al Universității clujene, care guvernează și astăzi destinele tinerelor generații de elevi preocupați de carte. Fiecare dintre cei prezenți a îmbrăcat haina de sărbătoare, dar cei care au purtat cununa de lauri au fost șefii de promoție ai CNER din ultimii 25 de ani. Gândul organizatorilor se îndreaptă necontenit către cei care cinstesc numele școlii în academii, ministere, instituții de cultură sau medii universitare, însă, la ceas aniversar de sfert de secol de evoluție și performanță, au fost invitați profesori, absolvenți, respectiv părinți ai elevilor din perioada anilor 2000-2025. 

Cadrul aniversar a fost completat de expoziția retrospectivă – „25 de ani în imagini”, o selecție de fotografii care comprimă fulguranța etapei de școlar, realizată de doamna prof. Teodora Vișinescu.

În cuvântul-înainte, domnul director, prof. dr. Adrian Magdaș, a pus în lumină ethosul cultural formulat de savantul Emil Racoviță – în jurul căruia s-a creat „spiritul racovițist” de astăzi –, acela de a explora necunoscutul și de a-i chestiona nemărginirea: „oare ce-i după deal și, după ce te-ai dus să vezi, oare ce-i mai departe?”. Totodată, domnul director a punctat însemnătatea acestei ediții aniversare a simpozionului, căci se împlinesc 25 de ani de la acordarea, în data de 1 septembrie 2000, a onorantului titlu de colegiu, prin ordinul ministrului Andrei Marga. Desigur, pentru generațiile de ieri și de astăzi, acest prilej este, conform părintelui spiritual al școlii, momentul în care a fost chestionată capacitatea de a se ridica la înălțimea moștenirii culturale lăsate, păstrând vie curiozitatea de a descoperi prezentul în continuă schimbare.

Considerându-se doar „un martor al transformării” statutare a Colegiului, domnul prof. dr. Constantin Corega a fost directorul acestei instituții de cultură vreme de aproape două decenii –  până la împlinirea majoratului cu noua și binemeritata identitate națională – perioadă de timp în care a fundamentat viziunea pe termen lung a școlii, aceea de a rămâne un standard de performanță și excelență în educație. Domnul profesor subliniază că dobândirea unui asemenea titlu nu ar fi fost posibilă fără implicarea și dăruirea cadrelor didactice, a personalului didactic auxiliar, precum și fără sprijinul inspectoratului, al consiliului județean și al parteneriatului bazat pe încredere, construit cu părinții. Mai mult, domnul prof. dr. Constantin Corega adresează dorințele de bine cu privire la întâlnirea jubiliară: „Și peste încă 25 de ani, CNER să fie sinonim cu excelența, inovația și valorile umane autentice.” 

Din partea Inspectoratului Școlar Județean Cluj, au fost prezenți doamna inspector Amalia Gurzău și domnul inspector Cristian Petru Pop, care au înmânat domnului director diploma de excelență acordată Colegiului Național „Emil Racoviță”, în semn de recunoaștere pentru contribuția valoroasă adusă parcursului de excelență a numeroaselor generații de elevi, cu prilejul aniversării a 25 de ani de activitate educațională sub egida onorantă de colegiu. De asemenea, doamna inspector Amalia Gurzău a transmis mesajul doamnei inspector general Marinela Marc, un mesaj de profundă apreciere, admirație și recunoștință pentru întreaga comunitate educațională a CNER, felicitând efortul susținut al profesorilor, care plămădesc ambasadori ai valorii acestei școli.

Promotori ai valorilor culturale, tinerii racovițiști au marcat „Anul omagial Mihai Eminescu”, participând la dialogul valoric universal. Astfel, elevii clasei a XII-a B, îndrumați de doamnele prof. dr. Maria Rițiu și prof. Monica Columban, au reprezentat sceneta „Eminescu, file de istorie”.

Punctul central al manifestării a fost introdus de doamna director adjunct, prof. Camelia Moldovan, care a mijlocit dialogul cu cei care și-au gravat numele pe placa de onoare a școlii clujene, ca șefi de promoție ai generației lor, în perioada anilor 2000-2025. Numele celor care fac cinste acestei școli, precum și anul în care și-au încununat munca, absolvind, se regăsesc pe pagina digitală a CNER, accesând acest link: http://e-racovita.ro/sefi-de-promotie/.

Cu emoție în glas, șefii de promoție prezenți, în fața cadrelor didactice care le-au călăuzit pașii, au citit tema pentru acasă – aceea de a împărtăși care a fost, pentru ei, însemnătatea anilor de liceu la CNER. Astfel, Meza Șerban Nicolae, absolvent al promoției 2002, a reliefat faptul că, în sânul acestei instituții de cultură, a descoperit veridicitatea semnificației latinescului „collegium”, aceea de „comunitate”, în vreme ce Cazan Claudiu Andrei, absolvent al promoției 2009, mărturisește că, în băncile școlii clujene, și-a construit o disciplină a minții, „un mod de a mă comporta în societate”. Apoi, Iacob David Adrian, absolventul promoției 2010, declară că, dincolo de performanța școlară la disciplinele vizate, fizică și istorie, experiența sa în cadrul colegiului este despre „viețile oamenilor care contribuie la bunul mers al societății”, subliniind deschiderea de care a avut parte, prin intermediul asociației Anima, la schimbul de experiențe școlare și culturale cu elevi din spațiul european, înainte de aderarea României la Uniunea Europeană. A urmat la pupitru Portase Radu Marian, care a întărit ideea că școala poate fi o identitate-reper a sentimentului de „acasă”, trăire care rămâne vie în amintirea tuturor celor care au intrat pe porțile acestei școli. Cu recunoștință pentru cei care i-au format gândirea critică, Vermeșan Carina, absolventă a promoției 2012, a apreciat că metamorfoza sa intelectuală s-a produs în cei 12 ani de elevă racovițistă. Mai apoi, Nistor Sergiu, absolvent al promoției 2014, în calitate de cercetător în domeniul inteligenței artificiale, a afirmat cu certitudine că, „liceul nostru va fi locul în care sunt și se vor genera soluții creative care vor răspunde noilor cerințe educaționale”, motivând prin dictonul „Cei care au privilegiul de a ști, au datoria de a acționa”, aparținând lui Albert Einstein. Conchizând prin intervenția tinerei generații de șefi de promoție ai CNER, Jidavu Daria Maria, absolventă a promoției 2022, întărește cele enunțate de precursorii săi, prețuind dedicarea și emulația elevilor și profesorilor deopotrivă, care „m-au ajutat-o să cresc pe plan academic”. De asemenea, au mai fost prezenți în sală șefii de promoție Adrian Seceleanu (2007), Corina Vornicescu (2008) și Samoilă Ciprian (2023). Pentru a cuprinde toate emoțiile și trăirile din perioada de licean într-un buchet muzical al amintirilor, elevii Andra Mihalașcu și Marc Mitrașcă, din clasa a XI-a, au introdus publicul în atmosfera stării de veghe a toamnei târzii, interpretând piesele „Lasă-mi, toamnă, pomii verzi”, respectiv „Totuși, iubirea”.

            A luat apoi cuvântul Rusea Bogdan, elev în clasa a XII-a, medaliat cu aur la Olimpiada Internațională de Astronomie și Astrofizică din Mumbai, India. Acesta relatează despre parcursul său în a descoperi, iar, mai apoi, în a-și însuși spiritul racovițist. Demn de menționat este faptul că a fondat, împreună cu un alt coleg pasionat, Clubul de Astronomie al CNER, din dorința de a înapoia, la rândul său, o parte din ceea ce școala i-a oferit pe parcursul anilor de liceu.  

Cuvântul tinerei generații a fost postfațat de domnul prof. univ. dr. Simion Șimon, profesor la Facultatea de Fizică a Universității Babeș-Bolyai și absolvent al CNER în anul 1967, căruia i-a revenit sarcina onorantă de a surprinde cei 80 de ani de când Emil Racoviță a revenit în „Cetatea universitară” – care se reclădea – , reliefând despre omul pe care trebuie să îl ținem minte ca „model de sacrificiu pentru interesele comune, nu pentru cele personale”, căci, așa cum afirmă domnul profesor, deși pensionat de doi ani de zile, Emil Racoviță s-a prezentat la Senatul Universității, oferindu-și experiența în acele momente de cumpănă. 

Întrebați fiind care este rețeta succeselor pe care le obțin elevii CNER, o parte din membrii organizației CNER Alumni, care sunt responsabili de actuala generație de elevi,  mărturisesc că nu o dețin în întregime, dar fiecare a putut să menționeze minimum un ingredient: expunerea către ceea ce alți colegi, din alte școli, nu aveau parte, prin oportunitățile deschise de asociația Anima, profesori cu înaltă pregătire și dăruire la catedră, spiritul inovator și încurajarea să viseze dincolo de limitele proprii sau de contextul disciplinelor reale.

La final, invitații au primit un mesaj de bucurie din partea corului colegiului, coordonați de doamna prof. Mădălina Musca, care au lansat îndemnul „Să fim copii!”, apoi ne-au invitat alături de ei „În grădina bucuriilor.”

 

Cronicar racovițist

Diplomă de excelență

Mesaje/Cuvântări

Marinela MARC - Inspector școlar general
Eliza Galoș - absolventă promoția 2006

„Evenimentul care nu am vrut sa se termine

Am trecut pe la fostul meu liceu, pe care l-am absolvit acum 19 ani. Eram eleva tot acolo acum 25 de ani – la gimnaziu – cand Emil Racovita a devenit colegiu national.
Sunt exact in momentul in care jumatate din viata am petrecut-o in Romania, si jumatate in alte parti ale lumii. Insa sentimentul de apartenenta si de identitate pe care mi-l da liceul este in continuare neschimbat. Sau poate, este chiar mai intens decat inainte, probabil si din cauza experientei de migratie care imi da nevoia a avea aspecte solide din viata mea la care sa ma raportez.

Am fost inspirata de discursurile care le-am auzit de la fosti absolventi – atat de mai demult dar si din noile generatii. A fost multa recunostinta, s-a subliniat sprijinul profesorilor pentru performanta, incurajarea activitatilor si intereselor si dincolo de materiile specifice profilului real, dar si minunata comunitate a colegilor care ne-au adus legaturi care dureaza o viata. Din interventii, discutii si piesa de teatru, mi-a fost clar ca liceul este conectat la marile schimbari si teme care se discuta momentan in societate – de la inteligenta artificiala la tema patriotismului si relatiei cu Occidentul.

Ma simt atat de norocoasa ca am avut ocazia sa am profesorii care i-am avut, si sa am o comunitate de colegi, cu multi din care inca tin legatura. In anii aceia, am simtit si presiune de la profesori pentru a invata la diverse materii, dar si sprijin de la ei sa imi urmaresc propriile pasiuni, de la educatie non-formala la concursuri pe teme europene. Inca imi aduc aminte cum am simulat o prezentare personala pentru un concurs, in fata clasei, la ora de dirigentie, cand am primit feedback legat de argumente, limbaj si vestimentatie. Am avut parte de generozitate din partea colegilor care ma ajutau sa ma pregatesc pentru teste la matematica, informatica si fizica (unde nu ma simteam suficient de buna). Si de multa distractie cu ei. Prin liceul meu am ajuns sa fac parte din clubul de dezbateri al organizatiei ARDOR, prin care am intalnit niste oameni care mi-au schimbat pur si simplu viata.

Cine sunt eu astazi, si ce am facut in ultimii 19 ani, a fost mult si rezultatul anilor de liceu.

Am ramas dupa intalnire cu trei ganduri:

1)Mi-as dori ca si alti elevi din Romania sa aiba experienta minunata pe care am avut-o eu la liceu – de la profesori la colegi la oportunitati. Stiu insa ca realitatea este departe de asta, mai ales in mediul rural si in orasele mai mici.

2)As vrea sa vad cat mai multi fost elevi de liceu cu rezultate foarte bune la nivel de concursuri, testari si olimpiade, ca dau comunitatii in care au crescut (sau alteia din Romania) ceva inapoi; chiar daca multi se stabilesc in strainatate, nu este neaparat un obstacol.

3)As vrea existe o strategie a Romaniei prin care se pastreaza oamenii valorosi, sau se incearca stimularea fie a intoarcerii fie a conectarii mai mari cu tara. Aici sunt pagini si pagini pe care le-as putea scrie…”

În imagini ...

Scroll to Top